Guide til succes med EDI
Står du med ansvaret for et EDI-projekt?
Hent vores e-bog "Guide til succes med EDI", hvor vi gennemgår 5 vigtige punkter, du gerne skal have styr på.
Med EDI kan din virksomhed udveksle dokumenter elektronisk med jeres samhandelspartnere. I stedet for at sende et dokument til en person, der manuelt skal indtaste data fx i et ERP-system, kan du sende dokumentet direkte til modtagerens system, hvor dataene bliver registreret automatisk. Det vil sige, at den manuelle proces erstattes af en elektronisk proces – deraf begrebet Electronic Data Interchange (EDI).
Du kan naturligvis også modtage dokumenter, der så registreres automatisk i dit eget ERP-system.
EDI anvendes typisk til at udveksle salgsdokumenter som fakturaer, ordrer og følgesedler, men du kan også bruge det til mere komplicerede og omfattende dokumenter som produkt- eller varekataloger, booking af fragt – kort sagt alle former for forretningsdokumenter.
EDI er en gennemprøvet og stabil teknologi, der opdateres løbende og anvendes over hele verden. Det gør den, fordi den har nogle åbenlyse fordele:
En af styrkerne ved EDI er, at teknologien bygger på standarder. Hvad det betyder, kan du læse om nedenfor.
En EDI-løsning henter dokumenterne fra en virksomheds ERP-system (økonomisystem) og sender dem direkte til et tilsvarende system hos modtageren. For at forenkle udvekslingen mellem virksomheder af forskellig slags og på tværs af landegrænser findes der en række standard-EDI-formater. Her er et udpluk af de standarder, du kan støde på:
Der findes flere andre standarder, men ovenstående er de mest almindelige.
Når du udveksler EDI-dokumenter med dine samhandelspartnere, foregår den automatiske proces basalt set i fem trin:
Alle trin foregår automatisk, hvilket både sparer meget tid og minimerer risikoen for fejl.
Selvom selve konceptet EDI er enkelt at forstå, er det en kompliceret teknisk proces, der ligger bag. Derfor kan du med fordel benytte en EDI-leverandør som for eksempel Bizbrains.
I samarbejde med dine interne eller eksterne IT-folk tager vi hånd om de tekniske detaljer, der skal til for at trække data ud af dit ERP-system (eller andre systemer) og levere dem til dine kunder og leverandører i den standard, de anvender til elektronisk dokumentudveksling.
Det kan for eksempel være, du gerne vil udveksle fakturaer automatisk med dine kunder, men det kan også være alle mulige andre former for forretningsdokumenter.
For at det hele kører som en velsmurt maskine, skal der være en platform, der kan håndtere alle de automatiserede arbejdsgange, og hvor du kan bevare overblikket over, at dokumenterne flyder frem og tilbage, som de skal. Hos Bizbrains er den maskine Link.
Mange vælger Link i en cloud-version, så de ikke selv skal håndtere dokumentudvekslingen i det daglige, men det er også muligt at installere Link på dine egne servere.
Hvis du vælger cloud-løsningen, sørger vi for:
Når du lader os varetage dine EDI-opgaver, risikerer du ikke, at dine IT-folk bliver flaskehals, hver gang du skal sende eller modtage et dokument. I stedet kan du læne dig tilbage i vished om, at det hele kører automatisk – og at du får besked i de tilfælde, hvor du selv skal foretage dig noget.
Skal du i gang med EDI, men virker det helt uoverskueligt? Det behøver slet ikke at være så besværligt. Tværtimod. Med Bizbrains er du lynhurtigt i gang, så du let kan sende og modtage alle de elektroniske dokumenter, du nogensinde får brug for. Og vi er med dig hele vejen.
EDI er vores kernekompetence. Kort og godt. Vi har arbejdet med EDI i mange år og kender til alle detaljerne omkring standarderne, hvad enten det er PEPPOL, NemHandel , EDIFACT eller noget helt fjerde, og vi følger udviklingen af teknologien og standarderne tæt. Derfor kan vi levere følgende:
Hvis du gerne vil vide mere om, hvordan du selv kommer videre med EDI, så ring til os på: 7070 1644.
Hvis du er ny inden for EDI, kan det være vanskeligt at overskue alle delene. Her får du en helt lavpraktisk forklaring på, hvordan et simpelt EDI-scenarie fungerer.
Læs mere
Når din kunde beder om EDI, kan det umiddelbart virke uoverskueligt, men med den rette indstilling kan det sagtens ende som en win win-situation.
Læs mere
Med EDI er der færre fejl i ordreprocessen, men hvem har mest ud af det? Er det kunden eller leverandøren?
Læs mere