Dennis N. Zachariasen
Af
Dennis N. Zachariasen

Anmeldelse: IT-projekter der ikke må gå galt

Forleden havde vi besøg på Bizbrains' Vejle-kontor. Det var Martin Michael Frederiksen, der er e-commerce-mand og i den forbindelse har lavet en masse spændende ting, som vi lige skulle høre nærmere om.

Vi kommer helt sikkert til at lave nogle fælles arrangementer (følg med på bloggen for at se, hvad det konkret bliver).

Martin efterlod en bog med titlen "Direktørens guide til It-projekter, der ikke må gå galt". Jeg har læst den, og hvis du står over for et nyt IT-projekt – eller har udfordringer i et eksisterende, så vil jeg anbefale, at du også gør.

Først et resume, så du kan se, om det er noget:

"It-projekter, der ikke må gå galt" er en ikke-nørdet bog, der kommer med gode råd til ledere, der har ansvar for IT (og det er i følge bogen alle ledere, der bruger IT i deres afdelinger – ikke kun selve IT-chefen).

Bogen er simpelthen en guldgrube af pædagogiske forklaringer på avancerede problemstillinger.

En casebeskrivelse af et brillefirmas IT-projekt, hvor et gammelt system skal videreudvikles, beskrives med billeder af hhv. en gammel spændende villa og et operahus, og straks kan alle forstå, hvorfor den ene løsning er bedre end den anden.

Forskellen på frontend og backend beskrives med billedet af et isbjerg: Eksempelvis kan alt over vandet se godt ud, men "under vandspejlet er forureningen enorm, og undervandsbåde, kameler og pølsevogne er støbt ind i isen".

Sidehistorier

Gennem bogen brydes kapitlerne op med sidehistorier. Der er for eksempel anekdoter, som den om firmaet, der endte med 14 forskellige søgefunktioner på samme site. En anden sidehistorie er om mine egne to yndlingsdesign-patterns i hele verdenen: "Separation of concerns" og "løst koblet arkitektur". Sidehistorierne byder på god underholdning og en lille pause fra de mere fokuserede afsnit, som bogen er delt ind i:

  • Strategi
  • Governance
  • Eksekvering
  • Måling

I alle afsnittene er der et gennemgående tema, som summeres på bogens allersidste side:

"Simplicity is a prerequisite for reliability."

Sats på partnerskaber

I første afsnit, der handler om strategi, giver forfatteren en række gode råd, der alle drejer sig om emnet enkelthed.

Et af de bedste er, efter min mening, at man skal lade være med at tro, at et projekt kan beskrives og leveres efter specifikationer.

I stedet anbefaler han, at man som kunde laver et partnerskab med leverandøren, så man kan være på samme side i stedet for at komme ud i en kontraproduktiv krig undervejs. Jeg er meget enig i dette synspunkt, men ved også, at det kan være meget svært på kort tid at opbygge den nødvendige tillid, hvis det er en leverandør, man ikke har arbejdet med før.

I Bizbrains hjælper vi altid vores nye kunder ved selv at udvise stor tillid helt fra starten af. Det kan for eksempel være, at vi tilbyder gratis prøveperiode på produkter, tilbud om refundering af udgifter ved utilfredshed eller andet.

Dette ikke sagt bare for at reklamere for egen virksomhed, men for at understrege, at det er en meget virkelig problemstilling, som det faktisk er muligt at komme over. Ved at vise imødekommenhed og give leverandøren nogle ekstra fordele viser man, at man rækker hånden frem og investerer i en god relation.

De rette værdier

Senere i governance-afsnittet fortsætter argumentationen for enkelthed. Eksempelvis med pointer, som at forretningen skal have IT med i sine planer fra starten. Noget, der virker indlysende, men som vi alle har oplevet mangler gang på gang.

Forfatteren anbefaler i alle afsnittene agile metoder (eksemplerne er primært hentet fra Scrum). Scrum og andre agile metoder kræver en tillid fra både kunde og leverandør, som der skal satses massivt på at opbygge helt fra projektstart (eller endnu før).

Sats på resultater i stedet for at hænge i formalia, og gennemfør små etaper af høj kvalitet i stedet for at lave en hel masse udvikling, inden man kommer til test og kvalitetssikring – dermed undgås den falske tryghed, der kan ligge i, at man tilsyneladende overholder planen, hvad implementerede features angår.

  • Individer og interaktion værdsættes højere end processer og værktøjer.
  • Fungerende software værdsættes højere end omfattende dokumentation.
  • Samarbejde værdsættes højere end kontraktforhandlinger.
  • Det er vigtigere at reagere på forandringer end at holde sig til planen.

Tillid, tillid, tillid

I afsnittet om eksekvering illustreres fordele ved agil estimering med et billede af opgaven ”at grave en grøft på 10 meter”. Pointen er, at man ikke fra starten kan vide, hvor lang tid det tager, men når man har gravet en meter, kan man give et kvalificeret bud. Det svarer til agile metoders måde at estimere på. Noget, der kan være meget svært for kunder at acceptere den første gang. For mange er opdraget med de gammeldags metoder, hvor man fra starten lægger meget vægt på, at tid, indhold og pris skal kunne forudsiges med stor nøjagtighed, før man går i gang.

Ligesom i governance-afsnittet slås der også her til lyd for tillid mellem kunde og leverandør i den hverdag, som eksekveringen jo finder sted i. Et godt eksempel er, at indkøbere af software ikke må presse leverandøren af et nyt stykke software for hårdt på prisen.

For det er ikke et færdigt produkt, der kan handles om som en hest på Hjallerup Marked. Hvis leverandøren ender med ikke at kunne få en forretning ud af det, vil han før eller siden kaste håndklædet i ringen, og så er der en anden leverandør, der skal overtage. Det bliver ikke bare dyrt, men også besværligt. Derfor: Sats på tillid, og betal en rimelig pris.

Konklusion

“Simplicity is a prerequisite for reliability” – det er det gennemgående argument i forskellige afskygninger gennem hele bogen. Det gælder i kode og i processer. Ligesom det gælder i organisationer og deres samarbejde.

Sidste kapitel er en opsummering af de gode råd fra hvert afsnit. Det er så kontant og ind til benet-agtigt, at vi i Bizbrains har vi fået dem lavet i plakatstørrelse og hængt dem op på alle Bizbrains-ledernes kontorer.

Herfra skal lyde en klar anbefaling af ”Direktørens guide til IT-projekter , der ikke må gå galt”.

 

Vil du holde dig opdateret med den nyeste viden?

Få gratis viden og konkrete råd.