Dennis N. Zachariasen
Af
Dennis N. Zachariasen

Stærkt led i forsyningskæden

Forsyningskæden er kort fortalt de trin, der er på vejen fra råvare til det færdige produkt, som slutbrugeren køber.

Din virksomhed er med stor sandsynlighed et led i en eller flere andre virksomheders forsyningskæder. Du har kunder til den ene side i kæden (downstream) og leverandører til den anden side (upstream).

Den forsyningskæde, du indgår i, kan styrkes på mange forskellige måder. En af måderne er ved at automatisere informationsflowet mellem de enkelte led ved hjælp af EDI (Electronic Data Interchange).

Hvorfor er EDI relevant for forsyningskæden?

Digitalisering er højt på dagsordenen, hvis man spørger danske virksomheder, og et af de mange steder, det er oplagt at digitalisere, er forsyningskæden. Der er digitaliseringsfordele både til leverandør- og kundesiden, men som med mange andre ting er det kundeforventninger, ønsker og krav, der driver processen fremad. Så lad os se, hvad du kan gøre for din kunde ved hjælp af digitalisering:

Både du og kunden har med stor sandsynlighed taget IT-systemer i brug internt i hver jeres virksomhed. I har helt sikkert ERP til økonomi og ressourceplanlægning, og måske bruger i WMS til lagerstyring. Det kan også være, at I har CRM, POS og andre nyttige værktøjer. Så langt, så godt.

For at gøre det så problemfrit som muligt for din kunde at handle med dig, kan du sørge for, at dine IT-systemer er åbne og nemme at kommunikere med, så jeres handelsprocesser kan automatiseres. Det er her, EDI kommer ind i billedet.

Hvilke virksomheder har mest gavn af EDI?

EDI er en måde at udveksle informationer og dokumenter på, hvor mange processer, der førhen var manuelle, kan blive automatiseret. Alle kan have gavn af at kunne integrere med de andre led i forsyningskæden, men især dem, der modtager mange ordrer på standardvarer, har noget at vinde. EDI er altså særligt relevant for virksomheder, der:

  • køber eller producerer varer og sælger dem videre til detailbutikker eller webshops
  • leverer delprodukter til andres produktion.

Formålet med digitalisering er, at du bliver en pålidelig, hurtig og stabil leverandør. Nedenfor kan du se et par typiske eksempler på, hvor EDI tilføjer markant værdi til henholdsvis indkøbsprocessen og shipping-/modtagelsesprocessen. 

Indkøbsprocessen

Du har sikkert data om dine varer liggende i dit ERP- eller PIM- (Product Information Management) system. Når du implementerer EDI i dine systemer, kan du oprette et varekatalog i EDI-format, som du kan sende til dine kunder.

Når kunden vælger de varer eller ydelser, som han er interesseret i, bliver ordren automatisk genereret og sendt til dit ERP-system. Dit ERP-system opretter automatisk en ordrebekræftelse, som bliver sendt tilbage til kunden (hvis du altså kan levere). Hvis kunden har ændringer til ordren, foregår det på samme måde automatisk. 

Hele din kundes indkøbsproces er på den måde automatiseret, og ordren kan sendes videre til shipping.

Shipping og modtagelse

Når varerne er pakket, og de skal sendes af sted til kunden, bliver forsendelsen udstyret med en stregkode, der genererer de nødvendige dokumenter i shipping-processen frem til modtagelse.

Det betyder, at hele shippingprocessen er transparent, og lageret får automatisk en shipping notification/dispatch advice med oplysninger om, hvor forsendelsen befinder sig, og om der er forsinkelser på den.

Dermed er det forudsigeligt, hvornår varerne ankommer på lageret, og hvor mange varer der er i forsendelsen. På den måde kan lageret planlægge bemanding, plads på lageret og andet forbundet med modtagelsen. 

Værdi i begge ender

Hvis du kan automatisere ovennævnte processer, hjælper du dine kunder, og du skaber værdi for dem – du sætter dem i stand til at spare ressourcer og få deres varer hurtigt og fejlfrit.

Du bliver en mere pålidelig leverandør. Men det er ikke kun dine kunder, der vinder. Du vinder i høj grad også selv, for ved at fremstå som en pålidelig leverandør, der er nem at handle med, får du en konkurrencemæssig fordel.

Det har ikke mindst værdi, hvis du opererer på et marked, hvor du sælger forholdsvis generiske produkter, som kunden reelt lige så godt kan købe hos andre udbydere.

I din ende af ligningen opstår værdien ved at dine egne processer nødvendigvis må blive mere strømlinede, når de automatiseres med EDI. Det betyder, at ressourcer bliver frigivet og kan bruges andre steder i forretningen eller helt spares væk. 


Hvilke dokumentformater findes i EDI?

Salg

  • Ordrer og bekræftelser
  • Fakturaer
  • Følgesedler
  • Varekataloger

Indkøb

  • Ordrer og bekræftelser
  • Fakturaer og betalinger
  • Følgesedler
  • Varekataloger

Transport

  • Booking (fragtbrev)
  • Booking-status

Logistik

  • Varestamdata
  • Indlevering
  • Lagerkorrektion
  • Lagerstatus
  • Leveringsstatus
  • Salgsrapport
  • Modtagelse

 

Vil du holde dig opdateret med den nyeste viden?

Få gratis viden og konkrete råd.